Rola sztucznej inteligencji (AI) w kształtowaniu przyszłości rynku pracy | Podsumowanie

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Wykłady z ekspertami środowiska biznesu zawsze należą do ciekawych i inspirujących wydarzeń. Nie mogło być inaczej i tym razem.

14 czerwca w murach Uczelni gościliśmy Pana Mariusza Tomaszewskiego, eksperta w dziedzinie efektywności organizacyjnej, właściciela firmy doradczo-szkoleniowej Grupa MTC - Szkolenia, Doradztwo, Technologie z Piły, a także specjalistę w obszarze zastosowań technologii i sztucznej inteligencji w biznesie.

Pan Mariusz przedstawił temat dotyczący Roli sztucznej inteligencji (AI) w kształtowaniu przyszłości rynku pracy, uwzględniając w swoim wystąpieniu wyniki badań naukowych.

Badania i raporty przytoczone przez Pana Mariusza wskazują na rosnące zastosowanie AI w przedsiębiorstwach w celu zwiększenia produktywności, a także ukazują jej wpływ na PKB USA o 21% do 2023 r. Z jednej strony sztuczna inteligencja przyczynia się do automatyzacji i optymalizacji procesów, z drugiej – stawia przed nami nowe wyzwania związane z adaptacją i przygotowaniem pracowników do zmieniających się realiów.

A zatem, możemy mówić zarówno o pozytywnych, jak i negatywnych aspektach zastosowania sztucznej inteligencji. Do tych pozytywnych skutków i jednocześnie szans wynikających z rosnącego wpływu AI należy zaliczyć:

  • wydajność i produktywność
  • redukcję błędów i wsparcia decyzji
  • automatyzację monotonnych zadań
  • tworzenie nowych miejsc pracy
  • poprawę jakości życia
  • rozwój umiejętności miękkich
  • wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami
  • przyspieszenie innowacji
  • promowanie równości płci.

Natomiast zagrożenia wynikające z rosnącego wpływu AI to przede wszystkim:

  • zmniejszenie liczby miejsc pracy
  • nierówności w dystrybucji zysków (społeczne)
  • brak interakcji ludzkich
  • prywatność i (cyber)bezpieczeństwo
  • etyka, prawo i odpowiedzialność za błędy AI
  • potrzeba przekwalifikowania i edukacji
  • monopolizacja rynku przez gigantów technologicznych
  • nadmierna zależność od technologii.

Nasuwa się pytanie czy lub w jakim stopniu człowiek zostanie zastąpiony przez sztuczną inteligencję? Zdaniem eksperta, Pana Mariusza Tomaszewskiego, w związku z dynamicznym rozwojem AI do zawodów, które zanikną z rynku pracy należą:

  • specjaliści ds. marketingu
  • osoby zatrudnione w szeroko pojętej sprzedaży i obsłudze klienta
  • pracownicy produkcyjni
  • programiści
  • analitycy danych
  • bankowcy
  • pracownicy finansowi
  • dziennikarze
  • autorzy treści
  • asystenci
  • pracownicy administracji.

Nadchodzące zmiany nie oznaczają, że ludzie staną się bezrobotni. Rynek pracy również wyewoluuje i w miejsce wypartych zawodów pojawią się nowe:

  • prompt inżynierowie
  • architekci rozwiązań chmurowych
  • specjaliści ds. uczenia maszynowego
  • trenerzy AI i specjaliści ds. interakcji człowiek – komputer
  • specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa
  • programiści i inżynierowie AI
  • specjaliści ds. robotyki
  • specjaliści ds. analizy dużych zbiorów danych
  • specjaliści ds. strategii wdrażania AI w organizacjach
  • specjaliści ds. etyki AI.

Biorąc pod uwagę szeroko rozwijającą się automatyzację i usprawnianie procesów rekrutacyjnych wynikających z zastosowania sztucznej inteligencji,  również dla nas, pracowników biur karier, to niezwykle ważny temat, gdyż trenerów zawodowych będą zastępowali wirtualni asystenci i chatboty.

Podsumowując, współpraca między ludźmi a sztuczną inteligencją będzie nieunikniona, a nacisk na umiejętności cyfrowe i technologiczne oraz mapowanie procesów biznesowych – coraz większy. W obliczu ww. zmian istotny jest rozwój kompetencji miękkich (ludzkich), a także nabywanie umiejętności adaptacji do zmian, i lifelong learning (uczenie się przez całe życie).

Serdecznie dziękujemy Panu Mariuszowi Tomaszewskiemu za przygotowanie i wygłoszenie niezwykle ważnego i interesującego wykładu.

Skupienie działań o charakterze popularno-naukowym, skierowanym do otoczenia społecznego Uczelni, w szczególności do studentów i studentek jest niezwykle ważne, a upowszechniania nauki powinno być stale rozwijane, dlatego tym spotkaniem Biuro Karier inauguruje cykl spotkań z ekspertami z różnych dziedzin pod nazwą #AkcjaPopularyzacja.

  • Link do narzędzia Voicebot, o którym była mowa w trakcie spotkania >>> TUTAJ
    • przykład polskich firm, korzystających z tego rozwiązania
    • Więcej danych z badania Forbes Advisor >>> TUTAJ 

Materiały do pobrania:

Galeria zdjęć

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"