KONKURSY DLA KREATYWNYCH FORESIGHT WIELKOPOLSKA, CZYLI JAK BĘDZIE NAM SIĘ ŻYŁO ZA 20 LAT?

15.09.2011 Ogólna

Jaka będzie Wielkopolska w 2030 roku? Jak budować i najlepiej wykorzystywać kapitał społeczny Wielkopolski? Jakie elementy tożsamości regionalnej są ważne dla rozwoju Wielkopolski? Na ile otwartość na to, co nowe jest istotna dla rozwoju Wielkopolski? Jakiego przywództwa potrzebują Wielkopolanie? Czy Wielkopolanie potrafią konkurować i współpracować zarazem?
To najważniejsze pytania, na które odpowiedź, najlepszą z możliwych, chcą zaleźć autorzy projektu badawczego Foresight Wielkopolska. Projekt realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wystartował w 2009 roku, obecnie wszedł w najważniejszą, merytoryczną fazę badawczą.

Głównym celem Foresight Wielkopolska jest podniesienie jakości życia Wielkopolan dzięki wspólnej dyskusji różnych środowisk społecznych na temat przyszłości regionu. Jest to pierwsza tak bardzo realna szansa na wzrost poziomu partycypacji społecznej oraz nowoczesne, sprawdzone na świecie narzędzie służące kształtowaniu przyszłości regionu, zwiększeniu efektywności procesów społecznych i zapewnienie mieszkańcom dużego wpływu na inicjowanie zmian w najbliższym otoczeniu oraz w skali całego regionu. Poprzez Foresigth Wielkopolska wyzwolony zostaje na niespotykaną dotąd skalę kapitał społeczny.

„Inicjatywy społeczne”
Ich podstawowym celem jest zaangażowanie kluczowych partnerów regionalnych do dyskusji o przyszłości regionu (Wielkopolska) w pięciu przyjętych obszarach badawczych:
- tożsamość regionalna
- przywództwo regionalne
- kapitał społeczny
- postawy wobec nowych i nowego
- konkurencyjna współpraca

Omówienie konkursów - „Inicjatwy społecznych”:

„Artystyczne podróże w przyszłość”

Celem tego konkursu jest kreatywne pobudzenie wyobraźni, próba stworzenia spójnej wizji przyszłej Wielkopolski, w wielu aspektach i obszarach tematycznych, pokazanie, odkrycie „nowego”, wyobrażenie sobie życia w nowym multikulturowym otoczeniu, z nowymi sąsiadami różniącymi się kolorem skóry, językiem, religią itp. z perspektywą 2030 roku. . Technika i forma prac absolutnie dowolna (prace plastyczne, filmy, projekcje multimedialne, utwory muzyczne, videoklipy itp.)

LOGO

Konkurs Futurystyczny „Zabierzmy znanych w nieznane”

Główna idea tej „inicjatywy” to połączenie lokalnej tradycji, historii i dokonań lokalnych bohaterów, wybitnych postaci życia politycznego, społecznego oraz świata kultury z projekcją w przyszłość, wybiegającą dziesięć, dwadzieścia lat naprzód. Historia, a więc rzeczy i dokonania znane jako punkt wyjścia do tego, jak chcielibyśmy żyć w przyszłości, jak wyobrażamy sobie swój lokalny świat za lat 20, świat widziany oczami znanych z naszej lokalnej historii wybitnych postaci.

LOGO

Gazeta/ Biuletynu „Wielkopolska 2030”

Wydanie okazjonalnej Gazety ma na celu pobudzenie wyobraźni, spenetrowanie własnego podwórka, lokalnego środowiska, skatalogowanie dokonań i osiągnięć, które stanowią największy potencjał dający się wykorzystać w projektowaniu przyszłości. Gazeta powinna zostać zredagowane z datą 2030. O czym będziemy wówczas czytać? Co będzie angażowało lokalną społeczność? Kim będą miejscowi liderzy, jakie spory, jakie obszary współpracy będą wówczas dominować? Gazeta „Wielkopolska 2030”, poprzez swoją tematykę, merytoryczną zwartość będzie odwoływała się do konkurencyjnej współpracy.

„Supernowa” - prezentacje – spory - dyskusje

Jak wyzwolić kapitał społeczny? Gdzie tkwi nasz największy potencjał? Jakie elementy kapitału społecznego są stabilne, służą rozwojowi Wielkopolski, a jakie ten rozwój ograniczają?
Odpowiedzi na te pytania poszukamy w prezentacjach  przygotowanych przez uczestników inicjatywy połączonych z panelami eksperckimi, w które chcemy zaangażować studentów, przedstawicieli instytucji kultury, uczniów szkół średnich. Chcemy zderzyć wybranych przez nich liderów opinii, ich poglądy, doprowadzić do wybuchu pomysłów, argumentów na TAK i na NIE, eksplozji pomysłów związanych z przyszłością.

„Listy do przyjaciela”

„Inicjatywa” adresowana do słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Osoby dojrzałe, doświadczone, w formie literackiej (list, esej, opowiadanie, wiersz) mają podjąć dyskusję na temat przywództwa regionalnego. Poszukać odpowiedzi na pytanie o obecną ocenę lokalnych elit oraz tego, jak będą postrzegane, jaką wartość i jakość stanowić będą w przyszłości. Jaki jest, jaki będzie ich realny wpływ na rozwój Wielkopolski, jakie są wobec nich oczekiwania co do celów i kierunków rozwoju regionu?

FOTO Wielkopolska 2030

Miejsce, w którym zbiegają się wszystkie Obszary Badawcze Foresight. Ma to być kreatywne potraktowanie fotografii z możliwością zastosowania dowolnych foto-technik, deformacji, kolażu, fotomontażu itp. Możliwe jest także przedstawienie realnych, istniejących obecnie w otaczającym nas świecie obiektów-symboli, które zdaniem autorów zdjęć będą zasługiwały na utrwalenie jako SYMBOL przyszłości: Wielkopolska 2030.

LOGO

 

Szczegóły dotyczące poszczególnych „Inicjatyw” – konkursów,
Regulaminy oraz dodatkowe informacje o projekcie Foresight Wielkopolska na stronie
www.foresightwielkopolska.pl.
Ciekawa dyskusja o wizji rozwoju Wielkopolski na stronie Facebook: www.facebook.com/foresight.wielkopolska

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"